Kettingpijptang (v.)

identificatiecode
ID 1398
morfologie
beroep
beroep
holotype
MOT V 2023.0062 L=68cm B=9,5cm G=4350gr. Opschrift: MARKE WAGGON GESENK GESCHMIEDET N°103 N°3 afb. treinwagon
holotype

MOT V 2024.0017 (kettingsleutel voor oliefilter) L=16cm B=5cm G=311gr

holotype
MOT V 2024.0167 (met kettingpijpklem en verstelbare moersleutel) L=46cm B=20cm G=2710gr
beschrijving

De kettingpijptang dient net als andere pijptangen om pijpen aan en los te draaien.

Ze bestaat uit een zware (1-5 kg) stalen staaf van ca. 35-70 cm lang met aan het uiteinde een enkele of dubbele getande bek, waaraan een ketting is gebonden. Met haar dubbele schakels gelijkt ze sterk op een fietsketting. Men draait de ketting rond de buis en haakt ze vast aan de bek. Door de tang verder neer te drukken, spant de ketting zich steeds strakker rond de buis. De bek is vaak omkeerbaar zodat de ketting in beide richtingen kan worden omgelegd. Zo is de kettingpijptang op relatief moeilijk bereikbare plekken inzetbaar t.o.v. andere pijptangen.

Om mogelijke beschadiging van het werkstuk door de strakgetrokken ketting te voorkomen, kan men gebruik maken van een bandsleutel. [MOT]

MOT V 2023.0062

MOT V 2024.0017

MOT V 2024.0167

E. MOLLOY, Plumbing and gas fitting: London, 1946: 11.